„Rroma HeArt” – un proiect dedicat inimilor ce bat pentru artă

În luna august 2018, Asociația Super Tineri ASIRYS a organizat proiectul Rroma HeART, un proiect finanţat prin programul Erasmus +, cu sprijinul Uniunii Europene, în cadrul căruia au fost găzduiți în Târgu Frumos și Iași, dar și în Bălţaţi, Cucuteni și Zmeu, peste 40 de tineri din opt țări. Aceștia au experimentat metode de artă non-formală, cum ar fi teatru labirint, atelier de lut etc. și, în același timp, au lucrat pentru a crea un mare eveniment cultural dedicat culturii rromilor. 

La finalul schimbului de tineri a rezultat „Muzeul Experiențial Rroma”, dedicat culturii rromilor, care subliniază frumusețea acestor culturi din întreaga Europă. 

Proiectul „Rroma HeArt” a avut loc în perioada 3-14 august și a dorit să reunească tradiții și obiceiuri specifice culturii rrome din opt țări care s-au întâlnit în România. Timp de 10 zile, participanții au descoperit cultura rromilor, au vizitat și lucrat în sate cu majoritari rromi și au experimentat „stilul de viață nomad” cu scopul de a se dezvolta și de a învăța cum să promoveze toleranța, învățarea și educația non-formală. 
Cea mai inedită parte a acestui eveniment a fost constituită de  experiența din satul Băiceni, acolo unde participanții au contribuit cu propriile idei și și-au pus amprenta pe „Muzeul Experiențial Rroma”, dedicat culturii rrome. Activitățile desfășurate aici au intensificat autenticitatea stilului nomad, căci voluntarii Super Tineri ASIRYS au lucrat intens, pregătindu-se de venirea grupului internațional. Astfel că nu au venit doar idei creative și inedite, ci și voluntari cu adevărat implicați în crearea unui spaţiu artistic.

 
Alegeri inspirate

„Am ales să fac voluntariat în cadrul acestui proiect deoarece mi se pare o idee foarte bună, un eveniment inedit la care puțini tineri din zilele noastre s-ar fi gândit. Aici mă atrage determinatea voluntarilor pentru a-și atinge scopul și atmosfera în care aceștia muncesc. Sunt de părere că munca tuturor va da roade, că va ieși ceva frumos și demn de apreciat. Având în vedere bugetul redus, în executarea lucrărilor vom pune accentul pe materialele existente și materialele locale.  Ideea de bază pleacă de la stilul nomad, cu corturi și caravane și modul de locuire simplist al rromilor. 
Acest proiect poate fi încadrat și în arhitectura ecologică prin impactul pe care îl are asupra mediului, dar și prin păstrarea caracteristicilor zonei. Tot de arhitectură și design ne vom folosi pentru a crea o atmosferă specifică, boemă.” spune Adrian Avasiloaie, student la Facultatea de Arhitectură „G.M. Cantacuzino”, care a ales să fie voluntar în cadrul asociației.


Din partea echipelor internaționale, am primit multă energie pozitivă, gânduri de entuziasm și nerăbdare. 
„Căutam un proiect european în luna august, fiind singura perioadă în care nu am atât de multe responsabilități, și astfel am descoperit Rroma HeArt. Am mai fost în România o singură dată, în Sărata-Monteoru, într-un proiect ce a avut loc în luna iunie a anului trecut. Am petrecut acolo clipe minunate, căci deși am vizitat un mic sat din România, experiența ne-a apropiat și am creat legături trainice cu ceilalți participanți. 
Nu știu foarte multe despre cultura rromă, tocmai de aceea mi-am dorit să descopăr cât mai multe despre modul lor de viață, experimentându-l pe pielea mea. Ceea ce știu despre ei este că se confruntă cu o mare problemă a discriminării, care cred că trebuie să se schimbe.
De la  acest proiect, aștept să învăț despre cultura rromă și toate aspectele sale, să evadez din viața cotidiană și să explorez noi tradiții. Și desigur, aștept cu nerăbdare să îi întâlnesc pe ceilalți participanți și să-mi fac noi prieteni.” ne-a destăinuit Sofia Lampitsi înainte de proiect, participantă din Cipru.


Scopul acestui proiect este dezvoltarea solidarității și promovarea toleranței față de minorități, în special faţă de rromi. În urma acestui eveniment, se urmăreşte valorificarea şi promovarea culturii rrome, un impact pozitiv asupra comunităților unde se vor desfășura activităţile și conştientizarea impactului discriminării în societatea noastră.

Autori: Ioana Ursache și Ștefana Vintilă

Niciun comentariu